Początek strony
Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu prawego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
Menu wysuwane
Znajdujesz się w: Aktualności Rok 2023 Archiwum
Treść

Diagnoza potrzeb dla przedszkola im. Parkowe Skrzaty w Kazimierzy Wielkiej w związku z ubieganiem się o dofinansowanie w ramach projektu.

Rok 2023

2023-12-01 14:32

Diagnoza potrzeb


Publicznego Przedszkola Samorządowego imienia Parkowe Skrzaty
w Kazimierzy Wielkiej
w zakresie rozszerzenia oferty Przedszkola o zajęcia podnoszące jakość edukacji przedszkolnej

  

Poniższa diagnoza uwzględnia indywidualne potrzeby rozwojowe, edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, zidentyfikowane problemy rozwojowe, rzeczywiste deficyty oraz analizę bieżących i prognozowanych potrzeb w zakresie edukacji przedszkolnej.

Diagnoza zawiera także analizę potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia kompetencji zawodowych i zapotrzebowania na dokształcanie oraz potrzeby rodziców/opiekunów w zakresie pracy z dzieckiem.

Ponadto diagnoza zawiera wnioski z przeprowadzonego spisu inwentarza oraz oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia.

Wsparcie dla przedszkola koncentruje się na poprawie dostępu do wysokiej jakości edukacji, gdyż to właśnie poziom edukacji przekłada się na jakość kapitału ludzkiego na rynku pracy. Oferta edukacyjna powinna nadążać za zmianami zachodzącymi we współczesnym świecie i nie powinna być uzależniona od miejsca zamieszkania. Dzieci uczęszczające do przedszkola, powinny być objęte szczególnym wsparciem w miejscu zamieszkania. W celu określenia rodzajów wsparcia i przygotowania planu działań dla placówki przedszkolnej, konieczne jest wcześniejsze przeprowadzenie diagnozy, oceniającej stan obecny i analizującej potrzeby.

Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami - jest podstawowym celem kształcenia wskazanym w Programie Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027.

Założeniem naszego przedszkola jest stworzenie dzieciom miejsca, w którym będą się czuły swobodnie, gdzie będą przebywać w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa oraz zapewnienie im warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju. Nasze działa są nakierowane na to, aby nasi wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną i byli przygotowani na odnalezienie się w nowej rzeczywistości. Kluczowym aspektem jest dla nas również współpraca z rodzicami, ponieważ stanowi ona podstawę zarówno we wspomaganiu procesu opiekuńczo-wychowawczego, ale również daje gwarancję sukcesu edukacyjnego oraz innych sukcesów życiowych dzieci.

W celu określenia rodzajów wsparcia i przygotowania planu działań dla Przedszkola konieczne jest wcześniejsze przeprowadzenie diagnozy, oceniającej stan obecny i analizującej potrzeby.

Poniższa diagnoza wykonana została w okresie wrzesień - październik 2023 r., przez dyrektora przedszkola i kadrę nauczycieli.

Podstawą diagnoz były aktualne dane, zebrane z ostatnich 12 miesięcy, dotyczące bieżących potrzeb dzieci, nauczycieli oraz przedszkola (ankiety, rozmowy z rodzicami, nauczycielami, analizy potrzeb, inwentaryzacje posiadanego wyposażenia, itp.) Diagnoza została zatwierdzona przez organ prowadzący.

Gmina Kazimierza Wielka to gmina miejsko-wiejska położona w województwie świętokrzyskim, powiecie kazimierskim. Gmina liczy 15 290 mieszkańców, z czego 51,3% stanowią kobiety. Wg ekonomicznych grup wieku osoby do 14 roku życia stanowią 16,10% ludności ogółem. (GUS, 31.XII.2022).

W grupie wiekowej 3-24 lata (w wieku potencjalnej nauki), 16,3% stanowią dzieci w wieku 3-6 lat - wychowanie przedszkolne, w tym 15,6% dziewczynek i 17,1% chłopców (GUS, 31.XII.2021).

W roku szkolnym 2024/2025 w Przedszkolu przewiduje się funkcjonowanie
5 oddziałów do których będzie  uczęszczać 89 dzieci (w tym 36 dziewczynek i  53 chłopców), zgodnie z poniższą tabelą.

Grupa wiekowa

Liczba dziewczynek

Liczba chłopców

Liczba dzieci ogółem

pięciolatki

8

11

19

pięciolatki

6

9

15

czterolatki

7

14

21

czterolatki

8

13

21

trzylatki

7

6

13

 RAZEM

36

53

89

 

Grupy docelowe planowane do objęcia wsparciem

  • Dzieci w wieku przedszkolnym (zgodnie z ustawą Prawo oświatowe) uczęszczające do Publicznego Przedszkola Samorządowego im. Parkowe Skrzaty w Kazimierzy Wielkiej, ul. T. Kościuszki 9, 28- 500 Kazimierza Wielka (powiat kazimierski, woj. świętokrzyskie);
  • Nauczyciele i kadra wychowania przedszkolnego zaangażowana w Przedszkolu im. Parkowe Skrzaty w Kazimierzy Wielkiej;
  • Rodzice/opiekunowie prawni dzieci w wieku przedszkolnym (objętych wsparciem).

 

Cel diagnozy:

  • zdiagnozowanie potrzeb dzieci, w tym dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz dzieci z niepełnosprawnościami, prowadzących do wyrównania szans edukacyjnych, poprzez realizację:
  • zajęć dodatkowych dydaktyczno-wychowawczych, w zakresie umiejętności podstawowych i przekrojowych,
  • zajęć dodatkowych wyrównujących szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów,
  • zajęć specjalistycznych,
  • wsparcia w zakresie edukacji włączającej,
  • zdiagnozowanie potrzeb nauczycieli w zakresie poziomu umiejętności i kompetencji zawodowych potrzebnych do pracy z dziećmi, w tym z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz dziećmi z niepełnosprawnościami,
  • zdiagnozowanie potrzeb rodziców/opiekunów dzieci w zakresie działań na rzecz wzmacniania współpracy kadry z rodzicami/opiekunami prawnymi.
  • zdiagnozowanie potrzeb przedszkola w zakresie doposażenia w niezbędne pomoce i sprzęt ICT.

 

Aktualna sytuacja grup docelowych oraz problemy, których rozwiązaniu ma posłużyć wsparcie.

 

Przedszkole boryka się na co dzień z różnymi problemami, przede wszystkim finansowymi chcąc realizować nie tylko podstawę programową ale także oferować swoim dzieciom edukację na miarę XXI wieku.

Wiele dzieci ma trudne warunki rozwoju swoich umiejętności i zainteresowań ze względu na trudną sytuację finansową rodzin. Niektórzy rodzice w celu utrzymania rodziny dojeżdżają do pracy w innej miejscowości lub gminie. Rejestrowane bezrobocie w gm. Kazimierza Wielka w 2022r. wyniosło 10,4%.

Istotne znaczenie ma również poziom wykształcenia rodziców. Tylko 14,3% mieszkańców posiada wykształcenie wyższe, a 2,3% policealne. Wykształcenie średnie ogólne posiada 8,3%, a 27,4% posiada średnie zawodowe. Wykształceniem zasadniczym zawodowym legitymuje się 22,6%, gimnazjalnym - 2,3%, natomiast 19,5% - podstawowym. Niski poziom wykształcenia przekłada się, na jakość świadomości wychowawczej rodziców. Ma to wpływ na powodzenie dzieci w nauce szkolnej oraz na ich kariery zawodowe. Problemem u części rodziców jest niskie zaangażowanie w proces edukacyjny swoich dzieci.

Część rodzin, to rodziny wielodzietne, co też ma wpływ na organizowanie dodatkowych zajęć. Często rodzice nie znają zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji swojego dziecka. Według statystyk rodzic średnio spędza z dzieckiem od 10 do 30 minut dziennie. Dzieci z rodzin, gdzie żyje się skromnie nie mają możliwości na wszechstronny i prawidłowy rozwój. Problemy te powodują, że dzieci odkrywają swoje zainteresowania i uzdolnienia jedynie przez zajęcia w przedszkolu, gdzie spędzają większość czasu i jedynie tu, oprócz wiedzy, mogą nabyć umiejętności życiowe, społeczne.

Udział naszych dzieci w tym projekcie to nadzieja na zniwelowanie (choć w małym stopniu) powyższych barier oraz zapewnienie dzieciom szansy na rozwijanie swoich zainteresowań i talentów.

  • Zbyt mała ilość zajęć dodatkowych rozwijających kompetencje kluczowe i umiejętności podstawowe i przekrojowe dzieci.

Przedstawione bariery uzasadniają konieczność przeprowadzenia dodatkowych niepłatnych zajęć, gdyż tylko wtedy dzieci o niskim statusie materialnym i społecznym będą mogły z nich skorzystać. Dzieci te będą miały szanse poznać swoje predyspozycje, rozwinąć umiejętności i zainteresowania. Jest to szczególnie istotne, gdyż doświadczenia w pierwszym okresie edukacji wpływają na motywację do uczenia się, umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach i budują poczucie własnej wartości. Dlatego niezbędna jest realizacja zajęć rozwijających umiejętności i zainteresowania dzieci tj.:

  • zajęcia matematyczno-przyrodnicze (8dz; 11ch);
  • robotyka (6dz; 14ch),
  • zajęcia językowe (2dz; 4ch),
  • zajęcia naukowo-techniczne i ekologiczne (18dz;22ch).

 

  • Niedostateczna ilość zajęć dodatkowych rozwijających zainteresowania dzieci, kompetencje miękkie, antydyskryminacyjne i zawodowe.

Współczesny przedszkolak funkcjonuje w dynamicznym otoczeniu, stąd przedszkole powinno stać się miejscem, w którym otrzyma on wszechstronne wsparcie. Dlatego konieczne jest zapewnienie dzieciom takich zajęć, które będą sprzyjały rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności. Zasadnicze znaczenie ma rozwój preorientacji zawodowej, gdyż preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się z upływem czasu.

Dlatego niezbędna jest organizacja zajęć ukierunkowanych na rozwój kompetencji miękkich (8dz; 11ch) tj.: umiejętność uczenia się, komunikacja, współpraca, rozwiązywanie problemów, itp.

Konieczne jest zorganizowanie zajęć rozwijających talenty dzieci tj.: ekspresja kulturowa, artystyczna (11dz; 16ch) oraz zajęć z zakresu preorientacji zawodowej (16dz; 22ch).

Istotne współcześnie jest kształtowanie wśród dzieci postaw tolerancji, zrozumienia i właściwych stosunków międzyludzkich; postaw odpowiedzialności za swoje działania, dlatego niezbędne jest zorganizowanie zajęć antydyskryminacyjnych (16dz; 22ch).

  • Zbyt mała ilość zajęć dodatkowych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z niepełnosprawnościami.

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi posiadają specyficzne trudności w uczeniu się oraz problemy. Dla dzieci tych realizowane są zajęcia, jednak wsparcie to jest niewystarczające. Dzieci potrzebują więcej dodatkowych zajęć, w atrakcyjnej formie (innej niż zajęcia obowiązkowe), które pozwolą na rozwój indywidualny z równoczesnym niwelowaniem dysfunkcji. Dzięki takim zajęciom dzieci będą się mogły bardziej otworzyć i nabyć umiejętności rozwiązywania problemów, z którymi samodzielnie nie dałyby sobie rady. Większa ilość zajęć dodatkowych pomoże zmniejszyć problemy w nauce i zapewni lepszy start życiowy. Realizacja zajęć w małych grupach lub indywidualnie pozwoli skupić uwagę na potrzebach indywidualnych uczniów i zapewni skuteczną terapię dostosowaną do ich potrzeb.

Wśród przedszkolaków są dzieci z problemy problemami z nauką, zachowaniem czy koncentracją, które potrzebują wsparcia psychologicznego (2dz; 4ch) oraz dzieci z wadami wymowy (2dz; 2ch).

Brakuje zajęć specjalistycznych dla dzieci z niepełnosprawnościami (2dz; 3ch). Zdiagnozowane problemy tych dzieci to: autyzm i niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim. Dzieci te posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Realizacja zajęć dla tych dzieci pomoże zniwelować ich deficyty rozwojowe i umocnić w nich pewność siebie.

  • Niedostateczne kompetencje nauczycieli.

Przeprowadzona diagnoza pokazuje, że nauczyciele potrzebują szkoleń rozwijających ich wiedzę z zakresu metod kształtowania właściwych postaw/umiejętności i kompetencji dzieci oraz z zakresu pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – indywidualizacja nauczania. Konieczne jest także uzupełnienie wiedzy nauczycielek z posługiwania się komputerem i Internetem, ponieważ ich umiejętności nie są wystarczające do korzystania z nowoczesnych technologii. Przydatne będzie także szkolenie nt. współpracy nauczycieli z rodzicami/opiekunami prawnymi oraz zapobiegania dyskryminacji.

Nauczycielki chętnie pogłębiają swoją wiedzę, umiejętności i podnoszą kwalifikacje. Jednak dostępne na rynku szkolenia nie zawsze są dostosowane do ich potrzeb. Często opłaty za szkolenia są tak wysokie, że nauczycieli nie stać, aby prywatnie w nich uczestniczyć. Nauczycielki potrzebują także szkoleń "na miejscu" bez konieczności dojeżdżania do innych miejscowości, ewentualnie szkoleń on-line. Dlatego niezbędne jest, aby zapewnić im wsparcie w postaci szkoleń (11K).

  • Konieczność objęcia wsparciem rodziców (45K; 20).

Przeprowadzona diagnoza wykazała, że wsparcia potrzebują także rodzice/opiekunowie dzieci przedszkolnych. Często rodzice nie znają możliwości rozwojowych swojego dziecka, potrzeb psychologicznych ani typowych problemów lub znają je słabo. Część rodziców charakteryzuje się bezradnością wychowawczą i oczekuje, że przedszkole przejmie odpowiedzialność za jego wychowanie. Wśród rodziców są także tacy, którzy poszukują porady wychowawczej, konsultacji lub przeżywają niepokój związany z wychowywaniem małego dziecka.

Dlatego niezbędne jest wsparcie rodziców i możliwość konsultacji psychologicznych, które mają pomóc najbliższym dziecka poczuć się bardziej kompetentnymi, silniejszymi i świadomymi oraz rozwijać więzi międzypokoleniowe.

  • Ograniczenia finansowe, brak środków finansowych Gminy na zapewnienie zajęć dodatkowych dla wszystkich chętnych dzieci – zgodnie z ich zainteresowaniami i talentami.

Rodzice przedszkolaków to osoby o zróżnicowanym statusie społecznym od środowisk zamożnych do zagrożonych patologią. Rodziny te nie są w stanie finansować dodatkowych zajęć prywatnych dla swoich dzieci. Natomiast rodzice zaangażowani zawodowo, często nie inwestują w rozwój pociech poza przedszkolem (brak czasu, dojazdy do pracy). Ponadto w dużej części rodzice oczekują od przedszkola zaangażowania w rozwój ich dzieci, a czasami są nawet roszczeniowi. Posyłając dziecko do przedszkola oczekują pełnego wsparcia w rozwoju, wychowaniu i opiece – nie widzą potrzeby dowożenia dzieci na zajęcia dodatkowe oferowane przez inne instytucje. Wobec powyższego w naszym przedszkolu jest niedostateczna ilość zajęć.

 

  • Niedostateczna ilość pomocy dydaktycznych i sprzętu TIK.

Problemem w przedszkolu jest często stare, wysłużone, zdekompletowane lub zepsute wyposażenie, które wymaga wymiany oraz brak środków finansowych na zakup nowych pomocy dydaktycznych. Przeprowadzona w ramach diagnozy, inwentaryzacja pokazuje, że posiadane w przedszkolu wyposażenie i sprzęt są niewystarczające.

Brakuje nowoczesnego sprzętu ICT tj.:

  • Pakiet Kodowanie Przedszkolne do FunFloor – 1 szt.,
  • Roboty MakeBlock 90092 – robot mBot Ranger 3in1 STEM – 3 szt.,
  • Roboty Lego Technik-zestaw edukacyjny – 3 szt.,
  • Roboty edukacyjne Photon – 4 szt.,
  • Tablety do sterowania robotami – 10 szt.
  • Laptopy - 2 szt.,
  • GogleVR – 5 szt.,
  • Magiczny Dywan 4.0+pakiet ANG I+ANG II – 1 zestaw.

Dzieci i rodzice oczekują atrakcyjnych zajęć realizowanych przy wykorzystaniu sprzętu multimedialnego i Internetu.

Brakuje pomocy do zajęć rozwijających kompetencje kluczowe oraz umiejętności podstawowe i przekrojowe, kreatywność oraz ekspresję artystyczną i kulturową tj.: kreatywne tablice magnetyczne z pisakami, zestaw do ćwiczeń gimnastycznych (krążki, woreczki, piłki, hula hop,itp.), maty edukacyjne, gry edukacyjne (planszowe, logiczne, słowne), książeczki aktywizujące, materiały plastyczne, klocki konstrukcyjne, kąciki tematyczne, pomoce dydaktyczne różne, zabawki kreatywne, itp.
Do wyposażenia sal przedszkolnych, w których odbywać się będą zajęcia niezbędny jest zakup dywanów.

Brakuje pomocy sensorycznych na zajęcia terapeutyczne  tj.: kabina SI (w tym np.: bungee, Jeździk na pedały, dyski dotykowe okrągłe, grzybek sensoryczny, basen podwieszany, magiczna skrzynka sensoryczna gry zręcznościowe, hamak kokon z piłeczkami, piłki do ćwiczeń, belka podsufitowa - podwiesie podsufitowe do podwieszania sprzętów integracji sensorycznej, materace, deskorolka small, deska rotacyjna, huśtawka, platforma, krętlik urządzenie obrotowe, itp.) oraz Photon Moduł Specjalne Potrzeby Edukacyjne - zestaw rozszerzony.

W przedszkolu brakuje miejsca, w którym dzieci mogą się odstresować, odpocząć, wyregulować napięcie i przeciążony emocjami układ nerwowy - celem powrotu do równowagi. W związku z tym brakuje kącika emocji/wyciszenia, który może zawierać elementy takie jak: parawany, dywan nastroju, materace, namiot, wyzłoszczacz, piłki, magiczna kula, worek do boksowania złości, zestaw do boksowania, plansza do wytupywania złości, poduszki, itp.

W tętniącym życiem środowisku szkolnym, dzieci często doświadczają emocjonalnych wyzwań, które mogą wpływać na ich zdolność koncentracji, uczenia się i ogólnego samopoczucia. Dlatego potrzebna jest bezpieczna przestrzeń, w której dzieci mogą znaleźć ukojenie w przypadku, gdy czują się przytłoczone, zmęczone lub potrzebują chwili spokoju.

Powyższe braki w wyposażeniu nie pozwalają na prowadzenie zajęć zgodnie z wymaganiami XXI wieku.

Przedstawione problemy potwierdzają konieczność zorganizowania dodatkowych zajęć dla dzieci oraz zakupu pomocy dydaktycznych i wyposażenia. Działania te przyczynią się do:

  • podniesienia jakości edukacji przedszkolnej,
  • wyrównywania dostępu do edukacji szczególnie na obszarach wiejskich,
  • poprawy dostępność dla wszystkich dzieci z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb edukacyjnych i rozwojowych.

Wnioski

 Przedstawione powyżej problemy szkoły potwierdzają konieczność zorganizowania dodatkowych zajęć dla uczniów, nauczycieli, rodziców oraz zakupu pomocy dydaktycznych i wyposażenia. Działania te przyczynią się do:

  • podniesienia jakości edukacji oferowanej przez przedszkole,
  • wyrównywania dostępu do edukacji szczególnie na obszarach wiejskich,
  • poprawy dostępności dla wszystkich uczniów z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb edukacyjnych i rozwojowych.

 

Przeprowadzone badania pozwoliły zdiagnozować i wyłonić następujące grupy uczniów najbardziej potrzebujące wsparcia:

  1. Dzieci wymagające wsparcia w zakresie kształtowania i rozwijania umiejętności podstawowych i przekrojowych, dla których warto zorganizować dodatkowe zajęcia tj.::
  • zajęcia rozwijające kompetencje matematyczno-przyrodnicze poprzez metodyki aktywizujące typu Ruch rozwijający W. Sherborne, metoda dobrego startu M.Bogdanowicz (w tym wykorzystanie narzędzi i technologii cyfrowych TIK) – 8 dz; 11 ch;
  • warsztaty kreatywne rozumienie i przetwarzanie informacji w językach obcych-w tym wykorzystanie TIK - 2 dz; 4 ch;
  • zajęcia z zakresu podstaw programowania i robotyki - 6 dz; 14 ch;
  • zajęcia rozwijające kompetencje naukowo-techniczne "strefa doświadczeń", z modułem kształtującym świadomość ekologiczną,uwrażliwiającą na zmiany klimatu i potrzeby zielonej gospodarki - 18dz; 22 ch.

 

  1. Dzieci wymagające wsparcia w zakresie rozwijania kompetencji miękkich, antydyskryminacyjnych oraz ekspresję kulturową i artystyczną, dla których warto zorganizować:
  • warsztaty kompetencji miękkich, w tym rozwijanie umiejętności uczenia się z wykorzystaniem narzędzi i technologii cyfrowych TIK – 8 dz; 11 ch;
  • zajęcia z zakresu kształtowania postaw antydyskryminacyjnych przyczyniające się do budowania postaw społecznych opartych m.in.: na tolerancji, wolności i szacunku do drugiej osoby – 16 dz; 22 ch;
  • zajęcia Ekspresja kulturowa – 8 dz; 12 ch;
  • zajęcia Ekspresja artystyczna – 3 dz; 4 ch.

 

  1. Dzieci wymagające wsparcia z zakresu preorientacji zawodowej – 16 dz; 22 ch.

 

  1. Dzieci wymagające wsparcia w postaci specjalistycznych zajęć terapeutycznych, dla których warto zorganizować dodatkowe zajęcia tj.:
  • warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u dzieci z zaburzeniami przetwarzania bodźców – 1 dz; 2 ch.
  • wsparcie psychologiczne – 2 dz; 4 ch.
  • zajęcia z balbutulogopedii – 2 dz; 2 ch.
  1. Przeprowadzona diagnoza wykazała, że nauczyciele chętnie skorzystają ze szkoleń rozwijających ich kompetencje niezbędne w pracy, dlatego warto objąć nauczycieli szkoleniami z zakresu::
  • przygotowania nauczycieli do rozwijania u dzieci umiejętności uczenia się i
  • kreatywność – 11 K;
  • współpracy nauczycieli z rodzicami/opiekunami prawnymi, w tym radzenia sobie w
  • sytuacjach trudnych – 11 K;
  • prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,w tym zagadnienia edukacji włączającej – 11 K;
  • posługiwanie się technikami komputerowymi w dydaktyce – 11 K;
  • zapobieganie dyskryminacji – 9 K.
  1. Analiza sytuacji problemowych wykazała, że wsparcia potrzebują także rodzice/opiekunowie uczniów. Zakres pomocy jaki byłby wskazany dla rodziców to wsparcie w zakresie pracy z dzieckiem: 6K; 2M oraz rozwój więzi międzypokoleniowych -45 K; 20 M.

W związku ze zdiagnozowanymi brakami, niezbędne jest uzupełnienie wyposażenia zgodnie z przedstawionym wyżej zapotrzebowaniem.

 

Podsumowanie

 Z analizy ankiet wynika, iż w celu wzmocnienia potencjału edukacyjnego i zapewnienia dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej, potrzebne jest wsparcie z zewnątrz.

W swoich programach nauczyciele uwzględniają różne działania o charakterze wychowawczym, niestety brak środków finansowych jest główną przeszkodą w realizacji zajęć dodatkowych uwzględniających specjalne potrzeby edukacyjne dzieci.

Wsparcie powinno dotyczyć  organizacji zajęć dodatkowych dla poszczególnych grup dzieci, zarówno tych, u których zdiagnozowano problemy (zajęcia specjalistyczne), jak i dzieci zdolnych (zajęcia rozwijające), które ze względu na trudności dojazdowe do większych ośrodków miejskich, czy też sytuację rodzinną (problemy finansowe) nie mają możliwości na rozwój swoich zainteresowań.

Dzięki zajęciom specjalistycznym czy terapeutycznym dzieci mające problemy utrudniające naukę, będą mogły przezwyciężyć trudności i ograniczenia. Dzieci z trudnościami w koncentracji uwagi czy brakiem umiejętności funkcjonowania w grupie rówieśniczej, nauczą się, jak też nie czuć się odrzuconymi przez rówieśników, dzięki czemu wzrośnie ich poczucie własnej wartości i pewności siebie.

Również dzieci uzdolnione powinny uzyskać wsparcie, w postaci dodatkowych zajęć i mieć  możliwość na rozwijanie swoich zainteresowań w przedszkolu, w którym na co dzień się uczą.

Należy również rozważyć zakup pomocy dydaktycznych, zgodny z potrzebami wskazanymi przez przedszkole, gdyż w większości ich jakość (przestarzały sprzęt) oraz ilość jest niewystarczająca. Jak wynika z ankiet dużą uwagę należy skupić na rozwijaniu potencjału edukacyjnego tkwiącego w technologiach informacyjno-komunikacyjnych (ICT). Dla dzisiejszych dzieci komputer, laptop, tablet czy smartfon to sprzęty codziennego użytku, trzeba więc także za ich pośrednictwem uczyć zdobywania wiedzy.

Realizacja różnorodnych zajęć dla dzieci i wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych  w większym niż do tej pory stopniu, wymaga również odpowiedniego przygotowania kadry pedagogicznej, dlatego też powinno objąć się wsparciem  nauczycieli, organizując dla nich szkolenia.

 Zwiększenie kompetencji zawodowych nauczycieli, jak też zakup sprzętu i nowoczesnych pomocy dydaktycznych to inwestycje w następne pokolenia dzieci, które podniosą jakość edukacji przedszkolnej w gminie Kazimierza Wielka, pozwolą zniwelować różnice pomiędzy dziećmi z terenów wiejskich, a tymi z miast, zapewniając wszystkim  dostęp do kształcenia na jednakowym, wysokim  poziomie.

 

Źródła:

  1. Ankiety
  2. Opinie specjalistów
  3. Wnioski z inwentaryzacji posiadanego wyposażenia
  4. Dane z Głównego Urzędu Statystycznego
  5. Polska w liczbach-2022r.
  6. Narodowy Spis Powszechny z 2021r.
  7. Program Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021 - 2027

 

Data sporządzenia: 31.10.2023 r.

 

Diagnozę sporządził:

Dyrektor i Kadra Przedszkola
w Kazimierzy Wielkiej

 

Diagnoza potrzeb dla przedszkola im. Parkowe Skrzaty w Kazimierzy Wielkiej w związku z ubieganiem się o dofinansowanie w ramach projektu.

Administrator
Menu prawe
Stopka

Dane kontaktowe

URZĄD MIASTA I GMINY W KAZIMIERZY WIELKIEJ
ul. T. Kościuszki 12
28-500 Kazimierza Wielka
powiat kazimierski
województwo Świętokrzyskie

Telefony: 41 3521-937 41 3521-919  41 3521-004

Fax: 41 3521-956

NUMERY AWARYJNE URZĄD MIASTA I GMINY W KAZIMIERZY WIELKIEJ:
575 650 530

Godziny pracy urzędu

Poniedziałek do piątku- 7:30 do 15:30

Wpłaty na konto

Konto bankowe:
Bank Spółdzielczy w Kielcach
Oddział w Kazimierzy Wielkiej
18 8493 0004 0180 0130 0020 0001

Konto bankowe dla opłat
za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
54 8493 0004 0180 0130 0020 0032

Newsletter
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.